29133769_942804002554034_8851938957244497920_n

Już 13 marca na telefony infolinii Rzecznika Praw Pacjenta w ramach projektu “Łączy nas pacjent” czekać będzie Dagmara Samselska. Odpowie na pytania od osób zmagających się z problemem łuszczycy i łuszczycowego zapalenia stawów. Zapraszamy do kontaktu pod numerem 800 190 590 w godz. 10.00 – 14.00.

Projekt „Łączy nas pacjent” to nowa i bardzo potrzeba inicjatywa. Naszym kluczowym zadaniem jest wsparcie pacjentów w walce z ich problemami zdrowotnymi, w tym pomoc we właściwej realizacji ich praw.  Razem z organizacjami pacjentów będziemy mogli działać skuteczniej – powiedział Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. Eksperci będą wspólnie przekazywać informacje zarówno od strony praktycznej jak i właściwej realizacji praw pacjenta – dodał.

Informacje dotyczące tematyki oraz grafiku poszczególnych dyżurów eksperckich będą sukcesywnie pojawiały się na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta oraz w mediach społecznościowych.

Najbliższe dyżury przedstawicieli organizacji pacjentów:

GRAFIK DYŻURÓW

W celu uzyskania szczegółowych informacji zapraszamy do kontaktu z bezpłatną ogólnopolską infolinią Rzecznika Praw Pacjenta pod numerem 800-190-590, czynną w dni powszednie w godz. 8:00-20:00.

 

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o  prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Ustawa weszła w życie 5 czerwca 2009 r. ustanawiając Rzecznika Praw Pacjenta i katalog praw pacjenta, który obecnie obejmuje: prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych, prawo pacjenta do informacji, prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych, prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych, prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta, prawo pacjenta do dokumentacji medycznej, prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej, prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska, którą 2 października 2009 r. powołał na to stawisko Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Z dniem 12 grudnia 2016 r. Prezes Rady Ministrów odwołał Panią Krystynę Barbarę Kozłowską z funkcji Rzecznika Praw Pacjenta. W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło powołała z dniem 30 października 2017 r. na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca.

Do głównych zadań Rzecznika należy ochrona praw zarówno indywidulanego pacjenta jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Misją Biura jest skuteczna ochrona praw pacjenta, przy zapewnieniu wysokiej jakości usług dla obywateli. Realizując tę misję, od początku działalności (2009 r.) działa ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która umożliwia zainteresowanym osobom szybką, łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu z pracownikami Biura. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 09:00-21:00. W tym czasie dyżurujący pracownicy na bieżąco przekazują kontaktującym się z nimi osobom informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji i przysługujących środkach prawnych, a także zasadach działania polskiego systemu ochrony zdrowia.

W momencie wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta stali się także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, klinikach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi lub innych przedsiębiorstw podmiotów leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana zarówno poprzez pomoc bezpośrednio pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym, a także inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej.

 

Informacje na temat praw przysługujących pacjentowi znajdziesz na naszej stronie w zakładce PRAWA PACJENTA

Zacznij pisać i naciśnij enter by wyszukać